Egyedi méltányosság rákbetegek számára - kérdések és válaszok

2008. augusztus 18.

Gyakorlati kérdésekre válaszolt az egyedi méltányosságban kérhető készítményekkel kapcsolatban július havi szakértőnk, Dr. Pikó Béla, a gyulai Pándy Kálmán Kórház centrumvezető főorvosa. Részletes írásából kiderül, kinek, milyen gyógyszerekre érdemes, illetve felesleges kérelmet benyújtani, hogyan zajlik a kérelmezés és az elbírálás folyamata, hogyan lehet elkerülni az elutasításhoz vezető leggyakoribb okokat, és az is, milyen esetben, és hogyan intézhető külföldi gyógykezelés.

Előre kell bocsátanom, hogy a későbbiekben sem gyógyszernevet, sem hatóanyagot, sem gyártót, sem egészségügyi intézményt nem fogok nevesíteni; azt hiszem, hogy ezen a fórumon ennek nincs helye. Az - általános - kérdésekre általánosságban igyekszem válaszolni, feltárni a kérelmezés és elbírálás jogi hátterét. Részben szubjektív benyomásaimról is beszámolok, nemcsak arról, hogyan történik a zökkenőmentes elbírálást lehetővé tevő méltányossági kérelmek benyújtása, hanem arról is, hogy mik azok a leggyakoribb problémák, amelyek tapasztalataim szerint előfordulnak.

Az egyedi méltányossági eljárásban az onkológus szakértő által végzett tevékenységet (azaz a kérelmek szakmai véleményezéséig) ismerem közvetlenül, a méltányosság gyakorlása (azaz a kérelem elfogadása vagy elutasítása) már az Országos Egészségbiztosítási Pénztár erre feljogosított munkatársának hatás- és jogköre. Az erre vonatkozó jogszabályokra való hivatkozással nemcsak a tevékenység szigorú szabályozottságát próbálom bemutatni, hanem azt is lehetővé tenni, hogy az érdeklődök a kérdésben való elmélyedéshez forrás-információt találjanak.

Mire való az egyedi méltányosság?

Először is a méltányosság fogalmát szeretném kicsit "körüljárni". A méltányosságot gyakran és sokan összetéveszteni látszanak a "humanitárius" (emberbaráti, emberi szenvedést enyhítő, nyomorenyhítő) vagy "karitatív" (jótékony, jótékonysági, emberbaráti, nyomor-enyhítő) jelzőkkel. A "méltányosság" viszont más jelent: méltó, elfogulatlan, részrehajlatlan, helyes, korrekt, pontos, józan, pártatlan, helyénvaló, tárgyilagos, mérsékelt, igazságos, illő, jogos, törvényes, jogszerű, legitim. (Az értelmezéseket a Tótfalusi István szerkesztette "Idegenszó-tár" és a Kiss Gábor főszerkesztői munkájával készült "Magyar szókincstár" című könyvek alapján adtam meg, melyek a Tinta Könyvkiadó gondozásában jelentek meg 2005-ben, illetve 1999-ben). A méltányosság lényegi eleme tehát az, hogy mindenkivel szemben egyformán, azonos mértékkel, azonos szempontok szerint és jogszerűen járjanak el.

Akik nem riadnak vissza a jogszabályoktól, azoknak leírom azt is, hogy a méltányosság gyakorlása "a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól" szóló 1997. évi LXXXIII törvény 26 § (1) bekezdésének b) c) pontjában, és a (2) bekezdésében, valamint e törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Kormányrendelet 11/D-11/E §-ában foglalt szabályok alapján történik. Ezekben a joganyagokban a "méltányosság"-nak külön fogalom-meghatározása nincs, ezért az előbbiekben leírtakat vehetjük alapul. A jogszabályokban lényeges elem a feltételes mód használata: "térítési díját (vagy annak egy részét) átvállalhatja", "támogatást nyújthat", ami a finanszírozó számára lehetőséget és nem kötelezettséget jelent.

Azt is tudnunk kell, hogy a méltányossági "kassza" az egészségügyi költségvetés egyik eleme, amely előre meghatározott keretek között, adott anyagi forrásokból gazdálkodik, amit szigorú előírások szerint lehet felhasználni. Ennek megfelelően a méltányossági eljárás finanszírozási technika egyes kórképek kezelésére, melynek kapcsán "a kérelem elbírálása során vizsgálni kell a betegség súlyosságát, az orvos szakmai indokolást, az alkalmazott és a kérelmezett kezelések, ellátások költségét és hatékonyságát, továbbá a biztosított jövedelmi helyzetét". Mivel a rosszindulatú daganat minden esetben "súlyos betegség", és a kezelések költsége a hazai átlagos jövedelmi viszonyokhoz képest igen magas, a méltányosság gyakorlása során a költséghatékonyságot és az orvosszakmai indokoltságot vizsgálva történik meg a finanszírozott kezelés megválasztása.

Ki kérhet, és ki nem kérhet gyógyszert egyedi méltányosságban?

Fontos tudni, hogy jogilag a kérelmet a beteg (és nem az orvos) nyújtja be; az orvos a szakmai indoklás elkészítésével segíti betegét ebben a folyamatban. (Ne legyünk viszont naivak: a szakorvos ismeri az adott betegség kezelési lehetőségeit, és általában ő javasolja a méltányossági eljárás keretében hozzáférhető gyógyszert).

Minden biztosított nyújthat be kérelmet; amennyiben "cselekvőképességi hiba" (cselekvőképtelenség vagy korlátozott cselekvőképesség) áll fenn, úgy ezt helyette vagy vele a törvényes képviselő (szülő, gyám, gondnok) teheti meg.

Milyen gyógyszereknél érdemes beadni a kérelmet? (És mikor teljesen felesleges...?)

Gyógyszereket a bevezetőben írtak alapján - és mivel a gyógyszerek köre folyamatosan változik - nem nevesítek, ezeknek körét (remélhetőleg) a kérelem beadását segítő szakorvos ismeri.

Fontosabb kérdés, hogy mikor felesleges a kérelem beadása. Természetesen nincs helye méltányossági kérelemnek akkor, ha az adott gyógyszerhez (vagy gyógyászati segédeszközhöz) való hozzáférés más forrásból biztosított, ha a szer nem bizonyított hatású vagy hatástalan az adott betegségben (stádiumban, előkezeltség mellett, stb.), ha alkalmazása jogszabályba ütközik, ha központi várólista alapján vehető igénybe. Nem kerülhet teljesítésre az a kérelem, ami nem költséghatékony kezelésre vonatkozik. A méltányossági elv úgy érvényesül, hogy mindenki megkapja a feltételek fennállása esetén a méltányossági eljárásban finanszírozott gyógyszert és senki sem kapja meg azt, aminél a fenti kizáró tényezők állnak fenn; azaz a méltányosság gyakorlása során nem lehet különbséget tenni a betegek között (Emlékezzünk vissza: a méltányos elfogulatlan, részrehajlatlan, pártatlan, jogszerű...)

A "jogszabályba ütköző" kérelmek fogalmával egy kicsit részletesebben szükséges foglalkozni: nem "bűnös" célt szolgáló ügyletekről van szó, hanem leggyakrabban a "Gyógyszertörvény" (az emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló 2005. évi XCV. törvény) előírásaival ellentétes kérelmekről. Ez a törvény nagyon határozottan különbséget tesz a "gyógyszer" és a "vizsgálati készítmény" között. Erősen egyszerűsítve gyógyszer az, amit a hivatalos alkalmazási előírás szerint (javallatban, módon, adagolásban, stb.) alkalmaznak. A vizsgálati készítményt klinikai vizsgálatban vizsgálják (ideértve azokat a készítményeket is, amelyek már rendelkeznek forgalomba hozatali engedéllyel, de az elfogadott alkalmazási előírástól eltérően, az alkalmazási előírásban foglalt javallattól eltérően használják). A legfrissebb tudományos eredmények, klinikai vizsgálatok ígéretes eredményei, tudományos közleményekben megjelent adatok szerinti kezelés - amennyiben ezek a törzskönyvben (még?) nem szerepelnek - jogilag klinikai vizsgálatnak (orvostudományi kutatásnak) minősülnek, s ezek finanszírozása nem az Országos Egészségbiztosítási Pénztár feladata, illetve erre nem is rendelkezik jogosultsággal. Ennek megfelelően az alkalmazási előírásban szereplő javallattól eltérő kérelmeket a méltányosság gyakorlása elutasítani köteles. (2008. július 1-én lépett hatályba az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2008. évi XXVIII. törvény, melynek 23. §-a megfelelő feltételek fennállása esetén lehetővé teszi az indikáción túli, terápiás célú gyógyszerrendelést. A végrehajtási Kormány-, illetve miniszteri rendelet jelenleg a tárcaközi egyeztetés fázisában van.)

Mit kell tartalmaznia a kérelemnek, illetve milyen igazolásokat stb. kell mellékelni?

Szomorú tapasztalatom, hogy a kérelmek egyes tartalmi elemeivel nemcsak a betegek, hanem - legalábbis bizonyos jelek szerint - a kérelmek benyújtásában rendszeresen közreműködő orvosok sincsenek tisztában.

Ezeket a feltételeket a korábban idézett jogszabályokban találhatjuk meg, de talán egyszerűbb az Országos Egészségbiztosítási Pénztár honlapján (www.oep.hu) megkeresni a szükséges dokumentumok listáját, azokat és a formanyomtatványokat onnan letölteni.

A szükséges dokumentumok a következők:

  1. A biztosított (vagy törvényes képviselője) kérelme, amely tartalmazza a személyes adatait, a TAJ számát és a kért gyógyszerkészítmény nevét. Ezt célszerű a letölthető formanyomtatványon benyújtani, melyen a későbbiekben említett jövedelemnyilatkozat is szerepel.

  2. 3 hónapnál nem régebbi kórtörténeti összefoglaló, amely igazolja, hogy a biztosított kizárólag az igényelt készítménnyel kezelhető.

  3. A biztosítottat kezelő szakorvos javaslata, amelyből megállapítható a kért gyógyszer neve, kiszerelése, pontos dózisa, a gyógyszerváltás indokoltsága (az eddigi terápiák, illetve új kezelések várható hatékonysága), a támogatás időtartama. Ezt ugyancsak célszerű letölthető formanyomtatványon beküldeni. A honlap nem tartalmazza, de ennek kiegészítéseként külön nyilatkozatokat várnak az orvostól arról, hogy a gyógyszert járóbeteg-ellátásban kívánja-e alkalmazni (mivel a méltányosság gyakorlása arra terjed csak ki). Ha a kérő orvos nem rendelkezik klinikai onkológiai szakképesítéssel (meglepő, de ez előfordul hazánkban a daganatos betegek kezelése során), akkor a kezelést felügyelő klinikai onkológus szakorvos nyilatkozata is melléklendő.

  4. A kezelő szakorvos által, a kért támogatási időszakra szóló, de vényenként 30 napi vagy egy ciklusnyi terápiás mennyiséget tartalmazó, külön jogszabály szerint kiállított vényeket, amelyen szerepel a BNO kód.

  5. A vényen a megfelelő jogcímeket kell bejelölni (gyakori hiba - és ebből eredően hiánypótlás és ezzel járó időveszteség - ennek hibás bejelölése, ezért a kezelőorvosnak ezt figyelemmel kell követnie. (Korábban egységesen az "eü. rendelkezés" jogcímen történt a receptek kitöltése, most a jogcímek differenciáltak, a teljes ár, illetve az általános kategória valamelyike szerepel a vényeken). Ezeket nem részletezem, az adatok hozzáférhetőek.

  6. A biztosított/törvényes képviselője nyilatkozata a saját, és a vele közös háztartásban élők által - a kérelem benyújtását megelőző három hónapban - megszerzett jövedelemről (egy főre jutó havi nettó jövedelem). Nem szükséges tehát a (feltehetően a kezelőorvos ismerethiánya miatt, időt és fáradságot igénylően beszerzett) jövedelemigazolás, nyugdíjszelvény, bankszámlakivonat, stb., hanem "önbevallás" alapján lehet a jövedelemről nyilatkozni.

  7. Egyedi importos készítmény esetében az Országos Gyógyszerészeti Intézet által kiadott és jóváhagyott/engedélyezett Járóbeteg Gyógyszerigénylő lap, az alkalmazási jóváhagyással/engedéllyel együtt. (Kitöltendő űrlap a Magyar Közlöny 2004. évi 102. számában található.)

Hová lehet benyújtani a kérelmet?

Az egyedi méltányossági kérelmeket (a megfelelő mellékletekkel) jogszabály szerint a területileg illetékes Megyei (Fővárosi) Egészségbiztosítási Pénztárhoz kell benyújtani, ahonnan 8 napon belül továbbítják azt az Országos Egészségbiztosítási Pénztárhoz. A gyakorlatban a kérelmek egy része az OEP Egyedi Méltányossági Ügyek Főosztályára kerül közvetlenül benyújtásra (személyesen vagy postai úton), természetesen ezek a kérelmek is a korábban leírtak szerint elbírálásra kerülnek.

Mit vizsgálnak az elbírálás során, mi alapján döntenek?

Alapvetően fontos, hogy minden szükséges adat szerepeljen a kérelemben: pontosan kitöltött adatlapok, kórtörténeti összefoglaló, vizsgálati leletek, betegkérelem, a beteg jövedelemnyilatkozata, az orvos nyilatkozatai és a helyesen kitöltött vény .

Az onkológiai szakértői testület a kérelem szakmai indokoltságát véleményezi; elsősorban azt, hogy a gyógyszert az alkalmazási előírásban szereplő javallatban kérik-e, és a dokumentumok ezt megfelelő módon alátámasztják-e. Egyes gyógyszerek esetében a méltányossági támogatásban részesülők köre ennél szűkebb. A készítmény törzskönyvezése alapjául szolgáló klinikai vizsgálatok eredményeit bemutató közleményekben elemzik azt is, hogy a betegek melyik alcsoportjaiban biztosította a legnagyobb túlélési előnyt a vizsgált új szer az összehasonlításként kapott régebbi szerhez képest. A költséghatékonyság elvének megfelelően azoknak a betegeknek finanszírozza az Országos Egészségbiztosítási Pénztár a kezelést, akiknél ez alapján statisztikailag a legnagyobb eséllyel várható a hatékonyság, de a méltányosság elvének figyelembevételével minden, a feltételeknek eleget tevő betegnek lehetőséget ad a gyógyszerhez való hozzáférésre. Van olyan készítmény is, mellyel a kezelést a gyógyszergyártó cég adományával kezdik, és csak akkor érdemes benyújtani a méltányossági kérelmet, ha a kontroll vizsgálat szerint a beteg daganata a kezelési időszak alatt nem növekedett (progrediált).

Azt, hogy melyik gyógyszer esetében mely feltételeknek eleget tevő betegcsoportok részesülhetnek támogatásban, a gyógyszergyártó cégek tudják, és kötelességük, hogy ennek megfelelően folyamatosan informálják az orvosokat. Több gyógyszer esetében - a kérelmek pontos benyújtását segítendő - az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főigazgatója körlevélben tájékoztatta az onkológiai centrumok vezetőit a beküldendő dokumentumokról.

A szakértői testület véleménye arra szorítkozik, hogy az adott beteg esetében a kért gyógyszerrel történő kezelés szakmailag indokolt vagy nem indokolt, illetve, ha a beküldött dokumentumok alapján ez nem dönthető el, akkor hiánypótlásként további adatok bekérését javasolja, s ezek beérkezése után véleményezi a kérelmet.

Kik döntenek a kérelmekről?

A méltányossági jogkört a jogszabályok szerint az "egészségbiztosító", illetve az "OEP" gyakorolja. A döntést az Egyedi Méltányossági Ügyek Főosztályának megfelelő felhatalmazással rendelkező főosztályvezetője hozza meg, és döntését határozatok formájában közli; méltányossági kérelmekre vonatkozó határozatokat ő írja alá.

Mennyi idő alatt bírálják el a kérelmeket?

A méltányossági kérelmeket a jogszabály szerint a Megyei Egészségbiztosítási Pénztárakhoz (MEP) kell benyújtani, és azok 8 napon belül kötelesek azt az Országos Egészségbiztosítási Pénztárhoz továbbítani.

Az egyedi méltányossági kérelem a közigazgatási eljárások közé tartozik, ennek megfelelően az elintézési határidő a kérelem beérkezésétől számított 30 nap. (a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény értelmében). Amennyiben hiánypótlásra - különösen, ha ismételt hiánypótlásra - kerül sor, akkor ez a határidő meghosszabbodik.

Abban az esetben, ha a hiánypótlásnak a felszólításban szereplő határidejéig nem tesznek eleget, a benyújtott kérelemmel kapcsolatos eljárás végzéssel megszüntetésre kerül. Amennyiben a határidő betartását valamilyen ok lehetetlenné teszi, (például a szükséges vizsgálatra való előjegyzési idő ennél hosszabb), akkor ezzel kapcsolatban igazolási kérelmet kell benyújtani.

Hová fordulhat az, aki nem kap választ a meghatározott időn belül? Hol lehet érdeklődni a kérelem "sorsáról" menet közben?

Az érdeklődéssel az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Egyedi Méltányossági Ügyek Főosztályához (1139, Budapest, Váci út 73/A, telefon: 06-1-350-2001) lehet fordulni, ahol a beteg vagy kezelőorvosa tájékoztatást kap a kérelem aktuális állapotáról (beérkezett, szakértőnél van, szakmai hiánypótlásra van szükség, a határozatot postázták, stb.)

Az elutasításnak milyen okai lehetnek? (Mik a leggyakoribb hibák a beadványokban?)

Az elutasítás leggyakoribb okairól már korábban szó volt, ezért csak utalok rá: más forrásból biztosított, nem bizonyított hatású vagy hatástalan az adott betegségben (stádiumban, előkezeltség mellett, stb.), ha alkalmazása jogszabályba ütközik, ha központi várólista alapján vehető igénybe.

A hiányosan beküldött kérelmek miatt hiánypótlásra való felszólításra kerül sor (a betegnek vagy az orvosnak címezve).

A beadványok néhány jellegzetes hibáját és hiányosságát az alábbiakban igyekszem összefoglalni:

Lehet-e fellebbezni az elutasítás ellen?

A már említett 2004. évi CXL. törvény 100 §-a értelmében nincs helye fellebbezésnek - többek között - a méltányossági kérelem tárgyában hozott határozat ellen. (Ismét visszautalva a korábbiakra: a méltányosság csak lehetőséget, de nem kötelezettséget jelent a finanszírozó számára: "átvállalhatja", "nyújthat"...).

Természetesen a jogorvoslatnak vannak egyéb lehetőségei is, újrafelvételi eljárás és a bírósági felülvizsgálat.

Az újrafelvételi eljárásra akkor kerülhet sor, ha valamilyen, a határozat meghozatala előtt már meglévő, az eljárásban el nem bírált és az ügy elbírálása szempontjából lényeges adat a határozat jogerőre emelkedését követően jutott a beteg (vagy orvos) tudomására. Nehezen tudom elképzelni, de elvileg lehetséges, hogy valamilyen lelet azért nem szerepelt a kérelemben, mert meglétéről elfeledkeztek, és csak a kórtörténeti adatokat ismét átnézve került elő. Ilyenkor a "fellelt" adat beküldése után, annak figyelembevételével, ismételten elbírálásra kerül a kérelem.

A bírósági felülvizsgálat során a határozat felülvizsgálatát a határozat közlésétől számított harminc napon belül és csak jogszabálysértésre hivatkozással kérheti a beteg a közigazgatási ügyekben eljáró illetékes bíróságtól a határozatot hozó hatóság elleni kereset indításával. Amennyiben a jogszabálysértés megállapításra kerül, úgy a bíróság a méltányossági kérelmet elutasító határozatot megszünteti, és újabb eljárásra kötelezi az OEP-et.

Az onkológia sajátosságai miatt léteznek egyéb lehetőségek is. Ezeknek két jellegzetes formája van, másik gyógyszerre vonatkozó kérelem, és a beteg állapotának változása miatt megismételt kérelem. Előfordul, hogy a betegnél elutasításra került egy olyan szer, melyet csak az áttétes betegség "első vonalbeli" kezelésére törzskönyveztek, de a költséghatékonyság feltételeinek nem tett eleget. Ez nem zárja ki azt, hogy a kezelés későbbi időszakában, másik - csak másod-, vagy harmadvonalban alkalmazható - gyógyszerre újabb kérelmet nyújtsanak be. Az is lehetséges, hogy valamely, csak a korábbi kezelések mellett bekövetkezett rosszabbodás esetén alkalmazható készítmény esetében az elutasítás alapja az volt, hogy az onkológia általánosan elfogadott fogalmai szerinti rosszabbodás (progresszió) nem állt fenn; természetesen, amennyiben mégis bekövetkezik a daganatos status romlása, úgy a kérelmet ismételten be lehet nyújtani. (Remélem, hogy ez nem jelenti azt, hogy az addig hatékonynak bizonyult kezelést félbehagyva a rosszabbodásra várnak. A készítmények hatásossága statisztikailag jelezhető előre, és előfordulhat, hogy a várakozással ellentétben éppen az adott beteg kerül abba a csoportba, ahol nem következik be a javulás...)

Mennyi időre, illetve milyen mennyiségre adják meg a támogatást egy-egy készítményre?

A támogatást általában három hónapra adják meg. Az első hónapi kezeléshez szükséges vényt (vényeket) az OEP felülbélyegzi, így - és célszerűen az engedélyező határozat bemutatásával - váltható ki a gyógyszertárban. A határozat másolatát az Országos Egészségbiztosítási Pénztár a területileg illetékes Megyei (Fővárosi) Egészségbiztosítási Pénztárnak megküldi, és annak alapján az engedélyezett időszakra vonatkozó többi vényt - minden hónapban - ott érvényesítik.

Gyógyászati segédeszközökre is kérhető egyedi méltányosság?

A gyógyászati segédeszközökre méltányossági támogatás akkor adható, ha - gyógyszerre vonatkozó kérelmeknél leírtakon kívül - az illetékes szakorvos megfelelő javaslatát (a segédeszköz fajtájának pontos leírását, indokoltságát, az alkalmazás időtartamát) beküldik. Általában akkor kerül sor ilyen kérelmekre, ha a kihordási időre rendelhető gyógyászati segédeszköz nem elegendő, vagy ha a beteg a támogatott gyógyászati segédeszközzel nem látható el, illetve a méltányosságból támogatott gyógyászati segédeszköz javítási díjához is megállapítható méltányossági ártámogatás. Abban az esetben, ha Magyarországon támogatással nem rendelkező segédeszközre nyújtanak be kérelmet, akkor árajánlat és a minőségi követelményeknek megfelelést igazoló dokumentáció is szükséges.

A méltányossági eljárás gyógyszerekre és gyógyászati segédeszközökre vonatkozik, ezért a gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítményekre, vagy a nem igazolt hatékonyságú szerekre támogatás nem adható.

Mekkora esélye van a kérelmezőknek - a kérelmek hány százalékát bírálják el pozitívan?

A méltányossági kérelmek elbírálásában - ahogy ez a korábbiakból is kiderült - a "minden vagy semmi" elve működik; a méltányossági ellátás keretében finanszírozott javallatokban a minden szempontból megfelelő (vagy a hiánypótlások révén azzá vált) kérelmek 100 %-ban pozitív elbírálást nyernek, az egyéb kérelmek egyike sem kap támogatást. A méltányosság elvével nem fér össze, hogy a kérelmeket (azaz a betegeket) eltérő mércével kezeljék.

Külföldi gyógykezelésre kérhető egyedi méltányosság?

A külföldön történő gyógykezeléssel kapcsolatos kérdéseket a 227/2003. (XII. 13.) Kormányrendelet szabályozza, illetve az Országos Egészségbiztosítási Pénztár honlapján (www.oep.hu) lehet részletes információkat találni. A külföldi gyógykezelés akkor indokolt, ha a külföldön már alkalmazott gyógymód a gyakorlatban is eredményesnek bizonyult, és esélye van az adott betegen a beavatkozás sikerességének, továbbá hazai egészségügyi intézményben a gyógymód alkalmazásának nincsenek meg a feltételei, és azok külföldi szakember meghívásos közreműködésével sem teremthetőek meg.

Az indokoltság megállapítása érdekében a betegnek (törvényes képviselőjének) az Országos Onkológiai Intézet főigazgató főorvosához kell a kérelemmel fordulnia, ahol szakmai bizottságot állítanak össze a kérelem véleményezésére, bekérik az egészségügyi dokumentációt és megvizsgálják a beteget. Az Országos Onkológiai Intézet főigazgatója ennek figyelembevételével, az indokoltsági szempontok alapján dönt a támogató vagy az elutasító javaslat kiadásáról. Az elutasító javaslattal szemben lehetőség van jogorvoslatra. Fontos tudni, hogy külföldi gyógykezelést támogató javaslat csak abban az esetben adható, ha a pontos diagnózis ismert. A diagnózis megállapítása céljából való külföldre utazást az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főszabály szerint nem támogatja. Az országos intézet szakmai javaslata a beteg kiutazásának módjáról is nyilatkozik (pl. mentővel vagy egyéb közlekedési eszközzel, egyedül vagy kísérővel). Amennyiben a beteg a gyógykezelés helyszínére kísérővel utazik, a kísérő számára az Országos Egészségbiztosítási Pénztár kizárólag a ki- és visszautazás költségeihez nyújt támogatást, a külföldön való tartózkodás kapcsán felmerülő költségeket nem vállalja.

Az országos intézet támogató javaslata mellé beszerzendő továbbá a gyógykezelést végző külföldi intézmény (kórház, klinika) fogadónyilatkozata is. A külföldi gyógykezelés szempontjából szóba jöhető intézményre a hazai országos intézet tesz javaslatot, illetve a hazai országos intézet jelöli ki a gyógykezelést nyújtó külföldi intézményt. Természetesen lehetőség van arra, hogy a beteg maga keressen olyan külföldi intézményt, ahol az adott kezelést nyújtani tudják, és hajlandóak őt fogadni. A külföldi intézmény által kiadott fogadónyilatkozatnak az alábbiakat kell tartalmaznia: a fogadó intézmény neve és címe, a beteg neve, a gyógykezelés kezdetének tervezett időpontja, várható időtartama, a kezelés várható költségei, a fizetés kívánt módja. Költséghatékonysági szempontból mindenképpen célszerű európai intézményt keresni!

A beteg a támogató orvos-szakmai javaslattal valamint a külföldi intézmény fogadólevelével az Országos Egészségbiztosítási Pénztár Nemzetközi Főosztályához (1139, Budapest, Váci út 73/A; tel: (1) 350-16-18) fordul. Itt a támogatás iránti kérelmét egy formanyomtatvány kitöltésével közli. (A Nemzetközi Főosztály munkatársai bocsátják rendelkezésre a nyomtatványt, melynek kitöltése helyben történik). A nyomtatványhoz igazolást kell mellékelni a beteg kereseti/vagyoni helyzetéről. (Azaz a méltányossági gyógyszer- és gyógyászati segédeszköz-kérelmekkel szemben itt nem jövedelem-nyilatkozásra, hanem igazolásra van szükség!) Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár a kérelem alapján dönt a támogatás mértékéről. Külön kérelem és a gyógykezelést végző külföldi egészségügyi intézmény igazolása alapján támogatás nyújtható a kontrollvizsgálat igénybevételéhez is. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár ebben az esetben is téríti a ki- és visszautazás, továbbá a kontrollvizsgálat költségeit.




A cikket az alábbi címen találja: http://daganatok.hu/20080818-egyedi-meltanyossag-rakbetegek-szamara-kerdesek-es-valaszok